نقشه ی مهاجرت کردهای کرمانج به به خراسان شمالی

در این پست می خواهم نقشه حرکت تاریخی کرد را از مرکز اصلی خود  و هم چنین سخنی درباره جعفرقلی برای شما دوستان و بازدیدکنندگان عزیز درج کنم .

امیدوارم که این برگ از تاریخ را بتوانم به شما نشان بدهم .

نقشه ی مهاجرت کردهای کرمانج به به خراسان شمالی

برگرفته از کتاب «مهاجرت تاریخی کرد به خراسان»؛ کلیم الله توحدی 1366
بر روی تصویر کلیک کنید تا بزرگ شود

شمال خراسان، سرزمین من است. سرزمین کرمانج های دلاور، بخشی های شیرین زبان و کولی های کمانچه نواز. بوی لطیف صبح را که می شنوم، یاد لالایی های کرمانجی می افتم… و مادربزرگم که قصه ی جعفرقلی را تعریف می کرد. جعفرقلی، گمشده ی من است، عارف کردی که در ایام جوانی به پری دختری چشمه زاد، مروارید نام، شیفته می شود و راز مروارید را باز می گوید و مروارید را دیگر نمی بیند. آن چه که از جعفرقلی مانده، در طول این یکی-دو-سه قرن گذشته، اگر دست خورده و نخورده باشد، دیوانی شعر است، و چند مقام که با دوتار و کمانچه و آواز اجرا می شود. حج و معراج، مـَحرم یا علی (ع)، قول ِ جعفر صادق (ع)، شاختایی دلدارکی و زارنجی؛ این ها را از جعفرقلی شنیده ام. با آواز و ساز بهترین نوازندگان و خوانندگان شمال خراسان؛ و همه بوی صبح می دهد.

نقشه ی مهاجرت کردهای کرمانج به به خراسان شمالی

نمی دانم من بیشتر می پایم

 یا این فرهنگ شفاهی، ولی…

بی دست های کوچک مروارید

این نقش های ترمه ی آبی

خواهد کشید پر…

دختران و زنان کرمانج

بدون پاسخ to “نقشه ی مهاجرت کردهای کرمانج به به خراسان شمالی”

  1. کرمانج شیروان Says:

    vê wêblaga gelek ê bashe

    ez pirr hez dikim ku dinirim vê wêblaga

    her dem serketî bibin

    malava

  2. parisa Says:

    az ja weblage va haz ker
    malava

  3. كرمانج و كرد Says:

    سلام به پريسا و كرمانج شيروان

    از كرمانج شيروان و پريسا عزيز به خاطر لطفتان بسيار سپاس گزاريم.

  4. موسي صفر باغچقي Says:

    من در جنوب ايران هستم وخيلي خوشحال شدم وارد سايتكرمانجي شما شدم خيلي دوست دارم عضو شوم . اگه ممكنه در مورد باغچق ( بجنورد )هم بنويسيد .باتشكر فراوووووووووووووان .

  5. موسي صفر باغچقي Says:

    راستي يادم رفت بگم كرمانج هميشه زنده است كرمانجي زندگي كن.زنده با كرمانج.كردترين كرد.

  6. حمید Says:

    له کرماشان نگین ایران زمین، مائوای کورد سلاوتان کم

    __________________

    مدير وبلاگ:

    ممنون از شما و درود بي پايان ما را پذيرا باشيد.

  7. داوود Says:

    ساعت 4:30 صبح از سایت شما بازدید کردم و در حال چرت بودم

  8. جعفری تیتکانلو Says:

    دست همه شما برادر و خواهری که در طراحی این سایتها تلاش می کنید درد نکند
    اما عزیزان مواد مخدر بدلیل پائین بودن سطح سواد ملت ما دارد بی داد می کند به نظر من
    هرکس این پیام را می خواند اگر به هر نحوی که میتواند چه مالی چه راهنمائی فکری و …
    یک نفر را تشویق به تحصیل کند بسیار کار بزرگی برای ملت خود کرده
    تحصیل تحصیل تحصیل تحصیل تحصیل تحصیل تحصیل

  9. موسي عدالتيان Says:

    وره چه قص رنده وا – سلام له كرمانج خراسان شمالي

  10. موسي عدالتيان Says:

    وره چه قص رنده وا –

  11. موسي عدالتيان Says:

    كشكا يكه جوابه مه بدا .زنده با كرمانج .پاينده باد زماني كرمانجي (بالهجه قليظ باغچقي)

پاسخی بگذارید

