ترانه ای در قالب سه خشتی

سه خشتی كرمانجي

   جواني چو نكا كالم           له جم خلك نكا تالم

             ژه دردي ته از ده نالم

 جوانی رفت و حالا پیرم       در نزد مردم اکنون تلخم

             از درد تو من می نالم

                * * * * * *

كليدري  وه دار گيزه           گلان تي را ويزه ويزه

            خاطري ته پر عازيزه

                * * * * * *  

چياي سر مه وه كمايه             كس له دور مه نمايه 

          دادرس مه وه الله یه

کوه بالای سر ما پراست          هیچ کس در اطراف من نمانده

      تنها خدا دادرس من است

           * * * * * *                                 

مالان باركركوچ وه ره كه ت      قز خملي وه دودهه كه ت

              يه من و وي وه خدي كه ت

قافله بار و بنه بست و حرکت کرد    دختر هم به دنبال تو افتاد

          عاقبت من و او را خدا می داند

            * * * * * *

وه قروان بژني قاده            وه كوچه دا ته پياده

              آدم ننه پريزاده

                  * * * * * *

له بن داران له بن داران           له ته برف وله من باران

                 وه دست گرت چاوله ياران 

در زیر درختان در زیر درختان    برای تو برف و برای من باران

      دستش را گرفت و چشم به یارن دوخت 

             * * * * * *

از وه دلم بي دل كرم               پرو بال من ژي كرن

        واچه جه ورو وه من كرن

من دلی داشتم ، که آن را هم از من گرفتند    پرو بال مرا کنندند

   این چه ظلمی بود که به من کردند

+گزیده ای از اشعار چند شاعر جوان کورد در خراسان

+شاخص های زبان و قالب شعر کرمانجی

+جعفر قلی زنگلی دانی سا مه کتاو ژی 

 +گویش‌ها و لهجه‌ها زبان‌ کردی

+الفبا و نوشتار در زبان کرمانجی

+نگاهی به موسیقی شمال خراسان سراسر رزم و حماسه

برچسب‌ها:

بدون پاسخ to “ترانه ای در قالب سه خشتی”

  1. eesa Says:

    manam ye sher kormanji gofte boodam ke mikhastam bebinam cheghad ghabele moghayese ba baghye ye sherhast vase hamin oono vasatoon neveshtam albatte ghablan begam ke age gharare kesi oono jayi benvise lotfan amanato reayat kone chon hanooz sheramo chap nakardam
    چاو له ره مه وه گرری وا چا وه ته بوو یینم
    ژه د ه فته ری عشقی ته چه ند که لا مان بو خوینم

    تو ک له من ناف کری چاو حسترن بوویینی
    مه گه وه وی خوه ندنا منظوری خوه بگینم

    وه قس ک من گوتیه له هر ده ره گه رری یه
    وا گّّّ÷ا ک تو گولی ژه عشقی ته أز دینم

    هر ده ر که هررم تو ژه خاطری من دور ناوی
    فه قه وه من را بو وژ سه ر رویه کو هلینم

    عیسی رحیمی
    اسفراین

    ___________________

    مدير وبلاگ:

    سلام آقاي رحيمي

    بسيار زيبا سروده ايد. ممنون كه آن را براي ما نوشته ايد . اميدواريم موفق و مويد باشيد.

    منتظر ساير اشعار جنابعالي هستيم.

پاسخی بگذارید

